تعویض ترموکوپل اجاق گاز

تعویض ترموکوپل اجاق گاز

شماره تماسدر این مطلب قصد داریم در خصوص تعویض ترموکوپل اجاق گاز مطالبی را عنوان کنیم. در واقع ترموکوپل نقش اصلی و مهمی در برقرار شدن جریان برق و فعال کردن بوبین دارد. چنانچه ترموکوپل خراب شود، بوبین نیز جریان گاز را باز نکرده و در نهایت شعله روشن نخواهد شد. به این خاطر که بتوانید به آسانی تعویض ترموکوپل اجاق گاز صفحه شیشه‌ای را انجام دهید، می‌بایست درک صحیحی از کارکرد آن و همچنین ارتباط آن با قطعات دیگر داشته باشید.

         شماره تماس فنستا  ۳۲۵۴۷۴۲۲۰۹۰۳۲۵۷۴۹۹۹

          با اپلیکیشن فنستا همیشه در دسترس هستیم

اپلیکیشن فنستا فضای کمی از گوشی شما را اشغال میکند و ثبت سفارش تعمیر ماشین لباسشویی بوسیله آن بسیار آسان است

 

همین حالا دانلود کنید

                                                                                     آیکون 

اجاق گاز از جمله وسایل ضروری در هر خانه است. آشنایی با قطعات و آگاهی از نحوه عملکرد هر وسیله‌ای که در منزل از آن استفاده می‌کنیم، می‌تواند کمک بسیاری به استفاده بهینه از آن وسیله کند.

ترموکوپل چیست و نقش آن در اجاق گاز دارد؟

ترموکوپل قطعه‌ای از اجاق گاز می باشد که به‌منظور برقراری امنیت بیشتر در اجاق گاز به کار رفته و تعویض ترموکوپل اجاق گاز صفحه‌ای دارای اهمیت بسیاری است. این قطعه در زمان خاموش شدن شعله گاز به دلیل وزش باد و یا سر رفتن غذا جریان گاز را قطع کرده و از آتش سوزی جلوگیری می‌کند. این قطعه از دو میله با جنس‌های متفاوت ساخته شده است که از یک طرف به یکدیگر متصل شده‌اند.

ترموکوپل از یک طرف به شعله و از سر دیگر به ورودی جریان گاز اتصال یافته است. در حقیقت ترموکوپل عملکردی نظیر باتری دارد. در یک طرف این سیم‌ها تا موقع وجود حرارت و گرما، جریان الکتریکی ایجاد می‌شود که راه خروج گاز را با بهره‌گیری از انرژی مغناطیسی به وجود آمده از طریق جریان الکتریکی باز نگه می‌دارد. اهمیت ترموکوپل زمانی مشخص می‌شود که جریان شعله ناگهان قطع می‌شود.

مطلب پیشنهادی:   تعمیر پکیج بوتان مدل پرلا

هنگامی که میله به دلیل خاموش بودن شعله سرد می‌شود، جریان الکتریکی موجود در سر میله قطع می‌شود و میدان مغناطیسی از بین می‌رود. به همین خاطر واشر بوبین راه گاز را مسدود کرده و جریان گاز را قطع می‌کند تا از خطر پراکنده شدن گاز، آتش سوزی و انفجار جلوگیری شود.  در صورتیکه به موقع تعویض سیم ترموکوپل اجاق گاز انجام شود، مانع از بروز این خطرات احتمالی خواهد شد.

از دیگر خدماتی که در اختیار شما قرار می‌دهیم: تعمیر ماشین ظرفشویی، تعمیر جاروبرقی، تعمیر چرخ خیاطی و … است.

تعویض ترموکوپل اجاق گاز صفحه شیشه‌ای

بوبین ترموکوپل اجاق گاز چیست؟

بوبین ترموکوپل اجاق گاز یا همان مگنت تشکیل شده از یک هسته فلزی است که اطراف آن چند دور سیم پیچ قرار دارد و به ترموکوپل متصل است. بوبین اجاق گاز دارای سه نوع متفاوت است. مدل مهره کلاسیک، فیش دار، آنتنی یا سوزنی که بر اساس نوع اجاق گاز یک مدل از بوبین‌ها به کار برده می‌شود. این تعدد مدل‌ها به‌منظور عملکرد بهتر اجاق گازها است. این قطعه جهت افزایش ایمنی بیشتر اجاق گاز به کار برده می‌شود. تعویض ترموکوپل و بوبین اجاق گاز در ایمنی اجاق گاز نقش به سزایی دارد.

چگونه متوجه خراب بودن ترموکوپل اجاق گاز شویم؟

برای اینکه سلامت ترموکوپل را بررسی کنید، باید در ابتدا جریان گاز را قطع نمایید. پس از آن سر گاز را باز نموده و ترموکوپل را پیدا ‌کنید. در نتیجه برای اطمینان از درستی یا خراب بودن ترموکوپل باید موارد زیر را بررسی ‌کنید:

  • چنانچه نقطه اتصال دو میله سوخته شده باشد و یا دو میله از یکدیگر جدا شده باشند ممکن است ترموکوپل از کار افتاده باشد.
  • در قسمت انتهایی میله، بوبین قرار دارد که دو میله درونی و بیرونی در آن وجود دارد. این دو میله به وسیله یک واشر به یکدیگر متصل هستند، در صورتیکه این واشر خراب شده باشد، ترموکوپل به خوبی عمل نخواهد کرد.
  • ممکن است بخشی از ترموکوپل که نزدیک شعله است به علت حرارت زیاد سوخته باشد و یا به علت ضربه خوردن شکسته و یا کج شده باشد. در این حالت تعویض ترموکوپل اجاق گاز شیشه‌ای امری ضروری است.
مطلب پیشنهادی:   تعمیر پکیج مرکوری

انواع سنسورهای دما

ترموکوپل‌های اجاق گاز به لحاظ نوع آلیاژ، رساناها و همچنین مدل اتصال به شیر تفاوت دارند. لازم به ذکر است که هر کدام از کارخانه‌های سازنده لوازم گاز از الکترومغناطیس مختص به خود با سوکت‌های اتصال گوناگون بهره می‌برند. در اکثر موارد تغییر دادن ترتیب سنسورها امری بسیار دشوار و غیر ممکن است.

آلیاژها و فلزاتی که جهت تولید ترموکوپل به کار برده می‌شوند، عبارتند از:

  • کنستانتن و کرومل
  • مس و کنستانتن
  • مس و کوپل
  • نیسیل و نیکروسیل
  • آلومل و کرومل
  • کنستانتن و آهن
  • و…

دقت دستگاه و میزان دمای عملکرد بستگی به آلیاژهای به کار رفته دارد. برای مثال، عملکرد ترموکوپلی که از آلومل و کرومل ساخته شده است در دماهای صفر تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و عملکرد کنستانتن و آهن در دمای صفر تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. سنسورهای آلومل و کرومل و یا کنستانتن و آهن معمولاً در اجاق‌های گاز خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چون به‌صرفه‌تر بوده و برای شرایط دمایی اجاق گاز بسیار مناسب‌ هستند. هزینه تعویض ترموکوپل اجاق گاز با این سنسورها بسیار ارزان‌تر است.

تعویض ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

برای تعویض ترموکوپل اجاق گاز می‌بایست مراحل زیر را پشت سر گذارید.

قطع کردن برق اجاق گاز

  • در ابتدا باید دوشاخه اجاق گاز را از پریز بیرون بکشید.
  • چنانچه اجاق گاز به برق متصل باشد و برای تعویض یا تعمیر ترموکوپل اقدام کنید، عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت.
  • همچنین می‌بایست شیر ورودی گاز را ببندید.

باز کردن پیچ مشعل‌های اجاق گاز

  • پیچ‌های روی صفحه گاز را باز کنید.
  • باید بدانید که برای هر مشعل، ترموکوپل جداگانه‌ای وجود دارد. بنابراین به راحتی خواهید توانست به هر یک از ترموکوپل‌های خراب دسترسی پیدا کنید.
  • برای باز کردن پیچ‌ها باید از پیچ گوشتی استفاده کنید.
  • به آرامی صفحه اجاق گاز را ‌بلند کنید.
مطلب پیشنهادی:   تعمیر یخچال بوش

با تعمیر موتورخانه در کرج، تعمیر شوفاژخانه، تعمیر آبگرمکن، تعمیر پکیج در عظیمیه، تعمیر پکیج در جهانشهر، تعمیر پکیج در مهرشهر، تعمیر پکیج در گلشهر، تعمیر پکیج در گوهردشت، تعمیر آبگرمکن ایران شرق و تعمیر شوفاژ بوتان  با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانید از لوازم منزل خود استفاده نمایید.

جایگزین کردن ترموکوپل جدید اجاق گاز

جایگزین کردن ترموکوپل جدید اجاق گاز

جایگزین کردن ترموکوپل جدید آخرین مرحله از تعویض ترموکوپل اجاق گاز به شرح زیر است:

  • توجه لازم را جهت خروج ترموکوپل داشته باشید؛
  • یک طرف ترموکوپل را از بوبین که در کنار شیر اجاق گاز است بیرون آورید.
  • طرف دیگر ترموکوپل که نزدیک به مشعل است را به داخل فشار دهید.
  • سیم ترموکوپل را بکشید تا ترموکوپل از محل خود خارج شود.
  • جهت اتصال آن باید طرف مرتبط با بوبین ترموکوپل جدید را بوبین وصل نموده و طرف دیگر را از انتها به بالای مشعل بیاورید.
  • صفحه رویی اجاق گاز را در محل خود قرار داده و پیچ‌ها را محکم ببندید.

کلام آخر؛ تعویض ترموکوپل اجاق گاز

همانطور که در مطالب فوق توضیح دادیم ترموکوپل از جمله قطعات ضروری و مهم موجود در اجاق‌ گاز است که امنیت آن را بر عهده دارد. این قطعه در مقابل حرارت مقاوم بوده و قادر است تا چند میلی‌ولت نیرو تولید کند. چنانچه ترموکوپل اجاق گاز به درستی عمل نکند مشکلات بسیاری به لحاظ امنیتی و عملکرد برای اجاق به وجود می‌آید. بنابراین بسیار مهم است که به موقع نسبت به تعمیر اجاق گاز و تعویض ترموکوپل اجاق گاز اقدام نمایید.

کلیک کنید.!

برای درخواست آنلاین خدمات روی تصویر کلیک کنید.

درخواست خدمات
Rate this post
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *