رسوب گیری پکیج یعنی چه؟

رسوب گیری پکیج یعنی چه؟

استفاده از پکیج‌ها امروزه از مرسوم‌ترین راه‌ها برای تامین آب گرم در منازل به شمار می‌رود. پکیج از یک سری لوله‌های شبکه‌ای شکل ساخته شده است. آب درون این شبکه حرکت کرده و توسط شعله گرم می‌شود. از این آب گرم به منظور مصرف شستشو و استحمام و یا گرم کردن ساختمان استفاده می‌شود. در تمامی مدل‌های پکیج شیوه کار کاملا یکسان است. فارغ از نوع و برند پکیج، همواره پکیج‌ها نیاز به سرویس‌های دوره‌ای و یا تعمیرات دارند. بدیهی است هر چه سرویس‌ها در فواصل کمتری صورت بگیرد، کارکرد پکیج بهتر خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین سرویس‌های دوره‌ای رسوب زدایی یا رسوب گیری پکیج است. در این مقاله سعی می‌کنیم توضیح دهیم که رسوب گیری پکیج یعنی چه؟ راه‌های جلوگیری از آن چیست؟ آیا می‌توانیم خودمان در منزل آن‌را انجام دهیم؟چه زمانی نیاز به رسوب زدایی پکیج داریم؟ علائم رسوب پکیج چیست؟ با این مقاله از گروه فنستا با ما همراه باشید. سعی می‌کنیم تجربیات سال‌ها خدمات در زمینه تعمیر لوازم خانگی را با شما به اشتراک بگذاریم.

رسوب پکیج چیست و به چه علت بوجود می‌آید؟

در آب لوله‌کشی شهری همواره املاح و ناخالصی‌هایی وجود دارد. این املاح در اثر حرارت از آب جدا شده و به دیواره لوله می‌چسبد. این ذرات بسیار کوچک هستند اما به مرور زمان بصورت یک لایه سفید رنگ بر قسمت داخلی لوله نمایان می‌شود. به این لایه‌های سفید رنگ رسوب پکیج یا جرم پکیج گفته می‌شود. این لایه‌ها در طولانی مدت به قدری افزایش می‌یابد که مسیر آب را تنگ می‌کند. به همین دلیل آب به خوبی در لوله جریان پیدا نمی‌کند. عدم گردش آب در لوله‌ها باعث کاهش کارایی پکیج شده و مصرف گاز را افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:   علت گرم نشدن شوفاژ

رسوب گیری پکیج یعنی چه؟

علائم رسوب گرفتن پکیج چیست؟

اولین نشانه رسوب پکیج، کاهش آب گرم در حمام و آشپزخانه است. جاده‌ای را در نظر بگیرید که توسط موانعی مسدود شده باشد. آیا می‌توانید با سرعت زیاد از آن عبور کنید؟ قطعا خیر. رسوب برای مسیر آب دقیقا حکم همان موانع را دارد. وقتی رسوب درون لوله به قدری زیاد شود که مانع گردش سریع آب گردد، فشار آب کاهش می‌یابد. در نتیجه آب خروجی از شیر آب گرم حمام به شدت کاهش می‌یابد. دیگر نشانه رسوب گرفتن پکیج، گرم نشدن آب است. زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، پکیج روشن می‌شود اما آب گرم نمی‌شود. این مشکل اگر جدی تر شود، باعث می‌شود که پکیج اصلا روشن نشود. یعنی فشار آب به قدری کاهش می‌یابد که با باز کردن شیر آب، پکیج روشن نمی‌شود. یا اینکه مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا آب گرم شود. همچنین وسایل گرمایشی مانند رادیاتور، به خوبی گرم نشده و گرمای مناسبی ندارند. پس از این توضیحات حال به این سوال که رسوب گیری پکیج یعنی چه پاسخ خواهیم داد.

رسوب زدایی یا رسوب گیری پکیج یعنی چه؟

به طور کلی به تمامی مراحلی که در اثر آن رسوب داخلی پکیج، از بین برده می‌شود رسوب زدایی گفته می‌شود. این عمل بایستی به صورت کاملاً تخصصی انجام بگیرد. اینکه فکر کنید خودتان می‌توانید آن را انجام دهید اشتباه می‌کنید و باید در تصمیمتان تجدید نظر کنید. عدم رسوب زدایی مناسب، باعث حرکت جرم‌ها به بخش‌های دیگر پکیج شده و باعث آسیب به آن‌ها می‌گردد. در ادامه به روش‌های رسوب زدایی خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی:   تعمیر پکیج بوتان

رسوب گیری پکیج یعنی چه؟

روش‌های رسوب زدایی و رسوب گیری

رسوب زدایی به طور کلی به دو روش انجام می‌گیرد. در روش اول یا سنتی، از مواد جرمگیر استفاده می‌شود. بایستی ابتدا مبدل اصلی پکیج را باز کرده و در یک تشت قرار دهیم. تا نصب تشت آب ریخته و مبدل را درون آن قرار می‌دهیم. از یک طرف از لوله‌های ورودی پکیج جرمگیر را با قیف درون آن میریزیم. پس از چند دقیقه جرمگیر را با فشار آب از داخل مبدل خارج کرده و مبدل را می‌شوئیم. رسوبات داخلی لوله با فشار آب از آن خارج می‌گردد. هر چه آب با فشار بهتری از مبدل خارج گردد، میزان تمیزی لوله بهتر مشخص می‌شود. سپس مبدل را مجدداً بر روی دستگاه بسته و فشار آب را تنظیم می‌کنیم. در روش دوم که نیاز به باز کردن پکیج وجود ندارد از پمپ اسید شویی استفاده می‌شود. در این حالت شیر ورودی دستگاه را بسته و شیر پر کن پکیج را باز می‌کنیم. یکی از شیرهای آب گرم را برای خروج آب باز می‌کنیم. دو سر پمپ اسید شویی را به ورودی مبدل و خروجی مبدل وصل می‌کنیم. سپس پمپ را درون تشت محلول اسید رقیق قرار می‌دهیم. پمپ اسید را به درون مبدل پمپ می‌کند. با جریان اسید، رسوبات درون مبدل، از خروجی خارج می‌گردد. این فرایند بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید. سپس پمپ را باز کرده و پکیج را به حالت اولیه برمی‌گردانیم. چون در روش دوم آب و اسید با فشار بیشتری در لوله جریان دارند، بنابراین نتیجه کار بهتر خواهد بود. حال که دانستیم رسوب زدایی پکیج یعنی چه بهتر است راه‌های پیشگیری از آن را نیز بدانیم.

مطلب پیشنهادی:   تفاوت پکیج با موتورخانه

راه‌های پیشگیری از رسوب پکیج

همواره پیشگیری، بسیار ساده‌تر، کم هزینه‌تر و بهتر از درمان است. بنابراین بایستی با رعایت یک سری از نکات، حتی‌الامکان از رسوب پکیج جلوگیری کنیم. استفاده از فیلتر مناسب بر روی ورودی آب پکیج، می‌توان سختی آب را کاهش داد. کاهش سختی، یعنی کاهش املاح معلق در آب که در نهایت به رسوب منجر می‌شود. استفاده از محلول‌های ضد رسوب نیز در ابتدای استفاده از پکیج بسیار می‌تواند مفید باشد. روش تصفیه الکترونیکی نیز یک روش بسیار جدید است که اخیرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش با استفاده از تغییرات میدان مغناطیسی، ترکیبات محلول در آب را به عناصر دیگر تبدیل می‌کنند. این عناصر جدید قابلیت چسبندگی به فلز را نداشته و در نتیجه رسوبی تشکیل نمی‌شود.

سخن پایانی

حتی با رعایت موارد ایمنی و پیشگیرانه، باز هم ممکن است پکیج شما نیاز به جرمگیری داشته باشد. بنابراین حتما علائم را شناسایی کرده و به دقت رفتار پکیج را زیر نظر داشته باشید. به طور معمول، در هر سال یکبار جرمگیری می‌تواند برای پکیج مفید باشد. از آنجایی که در هر بار جرمگیری، لایه نازکی از لوله‌ها خورده می‌شود، زیاده روی در جرمگیری نیز به ضرر پکیج خواهد بود. هر زمان به رسوب زدایی پکیج احتیاج داشتید می‌توانید با مراجعه به سایت گروه فنستا درخواست خود را ثبت کنید. این گروه در شهرهای شیراز، اصفهان، تهران و کرج کلیه خدمات تعمیر لوازم خانگی را در محل به شما ارائه می‌دهد.

برای درخواست آنلاین خدمات روی تصویر کلیک کنید.

درخواست خدمات
Rate this post
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *